Nu är hon äntligen här - våran Majken!

Jag måste bara ta mig tid och skriva några rader om Majkens första dagar innan minnet sviker mig. Onsdagen den 13/6 valde vår lilla tjej Majken att titta ut. jag hade haft lite förvärkar i ett par dagar och likaså hade jag det denna morgon. Men på nåt sätt så kände jag ändå att nåt var på gång. Med tanke på hur snabbt Svante tog sig ut tänkte jag att det är bättre att åka in en gång för mycket så när klockan var halv ett på dagen så bestämde vi oss för att åka in. Väl inne på förlossningen och mottagen av en jättegullig barnmorska kändes det som om värkarna stannade av, typiskt tänkte jag och var övertygad om att vi skulle bli hemskickade. BM satte mätare på magen för at avläsa hur tätt värkarna kom och hur starta de var, inte heller nu kändes det som om det riktigt var igång. Som tur va bestämde BM sig för att känna hur mycket öppen jag var...jag blev rent chockad när hon sa att det var 7 cm och att det mesta av arbetet redan var gjort. Mycket riktigt stämde det för sen dröjde det inte länge innan Majken föddes, ca 45 minuter. Allt gick jättebra och denna gången fick jag lite hjälp av lustgasen. Sen hamnade vi på BB, visserligen i ett eget rum denna gången men i precis lika ocharmiga och allt annat än mysiga lokaler. Jag hade redan då bestämt mig för att så länge allt är bra kommer vi åka hem relativt snart. torsdagen den 14/6 under eftermiddagen åkte vi hem....och möttes av världens stoltaste storebror, han dansade omkring i köket och pussade på Majken..=)

Första natten blev det inte mycket sömn, precis som väntat ville Majken äta konstant och precis som väntat gjorde det inte mindre ont att amma denna gången. Kan inte förstå att det kan göra så jäkla ont. Nästa natt var ungefär likadan för att sedan bli bättre och bättre. Idag är Majken 1 vecka gammal och inatt gick det riktigt bra, mat vid kl 11 sen kl 03 för att sedan äta igen vid 07. 

Majkens första bad och hon verkade inte alls gilla det, men det gjorde inte Svante heller de första gångerna. Andra gången gick betydligt bättre men bäst gillade hon när vi badade henne i handfatet hemma hos farmor och farfar.

 
Majken har redan fått massa fina presenter och gulliga kläder, så söt i dessa små tights som hon fick av Lasse och Dessan. Stort tack till er och alla andra.
 
 
I torsdags var mina kollegor och hälsade på, Karin, Emma och Markus. Kul att få höra lite om jobbet även om vi mest snackade om allt annat förstås. Kan inte fatta att jag ska vara ledig i över ett år...lyx! 
 
Midsommar firade vi hemma tillsammans med Sandra, kalle å Lukas och Johan, Camilla och Tuva. Saknade såklart familjen Vidjeskog men vi får ta igen det nästa midsommar helt enkelt. Midsommardagen åkte vi till Liseberg med Sandra, Kalleå Lukas. Jag hade riktig flyt vid basketkastet och vann ett jättestort gossedjur, gissa om Svante blev glad. Lukas var inte lika lycklig, både kalle och kag försökte på nytt flera flera gånger men den vägrade sitta.
Vi hade verkligen tur med vädret..=)
 
Svante är såå gullig med Majken. Han pratar med henne och sjunger för henne och hoppas förstås att hon kommer gilla att spela fotboll. Han hämtade sin lilla mjuka boll och visade henne..=)
 
I onsdags fyllde Svantes kompis Ninja 3 år och vi firade denna dag på Borås Djurpark. I år höll Svante sig vaken genom hela parken och verkade verkligen gilla att titta på alla djur. Här rider han på en ponny som heter Yrrol, första ridturen...hoppas på fler..=)
 
Nu är Majken 2,5 vecka och har redan hunnit med en massa. Imorgon början Stefan sin semester, hoppas hoppas på lite fint väder och bad. Onsdag till fredag har mamma å pappa hyrt en stuga i Olofsbo i Falkenberg så då kommer vi att hänga där...kul! Annars har vi inte så mycket planer utan tar dagen som den kommer.
 
Just nu sover Svante och Majken och jag har lite egentid. Stefan är på bio med David. Imorgon är det dags för vårt andra BVC-besök. kan undra hur mycket hon väger nu, sist vägde hon 3170 g och var då 1 v och 2 dagar gammal och var då 51 cm lång. Hon är rätt duktig på att äta men får lite hjälp på traven med ersättning, precis som sin storebror.
 
Kram på er!
Trackback
RSS 2.0